Les aventures de Z le chien
  • Accueil
  • Reminders 2018-2019
  • Ce qu'on fait
  • les sujets
    • Francais >
      • Vocabulaire 2018-2019
      • Cercle du matin
      • Lecture à la maison
      • ONIVA: Radio-Canada
      • Chansons
      • La grammaire
      • Les verbes
      • Activités pour faire parler
      • Les projets >
        • Projet: Octonauts
        • Mon repas préféré
        • Les animaux en danger - Projet
        • Là ou je dors
        • Je me présente
    • Club mystère >
      • Intro - Club Mystère
      • Club mystère - Activités
      • Club Mystère - L'alphabet
      • Club mystère - Ma communauté
      • Club mystère Anniversaire et téléphone
      • Club Mystère - La famille
      • Club mystère - Les traits physiques
    • Mathematiques >
      • BIG IDEAS MATH
      • French numbers
      • Math routines >
        • Dot image
        • Number talks - Math
        • 10 Frame - Math
        • Math Dice Games
      • Math Pre-quizzes
      • MATH games
      • MATH VIDEOS
      • Algebra
      • Math projects >
        • Fibonacci project
        • Tiny house project
        • Triangle logo design
    • Sciences Humaines >
      • Pechakucha
      • Electoral Reform français
      • Canadian government
      • Les Premières Nations >
        • Personne célèbres des premières nations
        • Les pensionnats
    • Sciences Naturelles >
      • Expériences Scientifiques >
        • Why is water sticky?
        • Lait Magique
        • Gummy bear experiment
      • Les être vivants et non-vivants
      • Voitures électriques
      • L'espace - Space project
      • Sciences - L'heure de génie >
        • Simple Machines
        • Tickling - Brain and nervous system
        • Allergies
        • Brain - concussions
        • Newton's Three Laws
        • Rock Cycle
        • Artificial intelligence
        • Extreme Environments
        • Other topics
        • Mixtures and solutions
    • Les beaux arts >
      • Georgia O'Keefe
      • Halloween folk sculptures
      • Fibonacci Art
    • Applied design >
      • Paper Bridge Design
      • La structure la plus haute
      • 3D Printing >
        • Student Design Solutions
        • Problem Bank - 3D printing
    • PE games and activities
    • Mindfulness
    • Walking Field trip ideas
  • Site web utile
  • Continuums
  • Extended absence
  • Contact
  • Genius hour
    • Genius hour
    • Blog
    • Students' projects
  • Pour les profs
    • La rentré
    • Grille d'evaluation
    • Les actualités
    • L'écriture >
      • Calendrier d'écriture
      • Cercles littéraires
    • French expressions FSL
    • Les fêtes
    • Travail de blog
  • WSS 8e
    • Outdoor education >
      • Les noeuds
      • Les 10 essentiels
    • Les sciences 8 >
      • Course outline
      • Cette semaine en sciences
      • Sites utiles / Useful Websites :
      • Mes notes
      • L'optique
    • Ebenisterie >
      • Course outline
      • Quoi de neuf ?
      • Mes notes
    • FRALL 8 >
      • Course Outline
      • Travail de blog
      • Dictée et les actualités
      • Les bas du pensionnat
      • Devoirs
      • Le Français parlé en classe
      • Le code de correction
    • Nourriture et nos passions 8 >
      • Course outline
      • Mes notes
      • sites WEB intéressants
      • Vocabulaire
      • Les recettes
      • Évaluation
      • Projet - Faire une recette
      • Projet de passion >
        • Projet de passion - BLOG
        • Grille d'évaluation - Projet passion
  • Ce qu'on fait 2015-2016
  • FRENCH 8
    • Dictee
    • Course Outline
    • Classroom themes
    • French Expressions & Vocabulary
    • Dictée
    • Quoi de neuf?
    • Devoirs
    • Games to practice French
    • Cartes de Ziggy
  • Club mystère - Activités

L’énergie propre: les véhicules électriques

 Big idea /La grande idée: 
• Learning about clean energy empowers students to make informed choices and develop creative solutions to environmental challenges. 
• L'apprentissage de l'énergie propre permet aux élèves de faire des choix éclairés et de trouver des solutions créatives aux défis environnementaux. 


Inquiry question /La question d’enquête: 
• How are electric cars different from that of a gas-powered car? Which is better? 
• En quoi la voiture électrique est-elle différente de celle d'une voiture à essence?
Picture

TASK : 
For this project students will select an electric car and will be travelling in Canada to meet up with Oli from the French TV show ONIVA from Radio-Canada. Each team of students (2-3 students) will watch a different episode of ONIVA and find out where Oli is. They will be travelling with their electric car to visit Oli. 
 
Along the way, students need to find out where the charging stations are. Each electric car has a different range in kilometers so students will need to think critical about where they will recharge their vehicle. 
 
Students will be given a budget depending on which province they are visiting. Students will use math skills to determine where they need to recharge, how much it costs as well as where they will sleep, eat and what they will visit along the way. Throughout the project students will explore the advantages and disadvantage of electric cars and compare them to gas-powered cars. 

Picture
Curricular Competencies:
Français: 
• Demonstrate understanding of a French video by answering questions in order to verify comprehension and deepen knowledge
• Express and justify an opinion on a topic
• Read a text, articulating and pronouncing the words correctly
Science: 
• Explore power - the rate at which energy is transferred
Social Studies:

• Use Social Studies inquiry processes and skills to — ask questions; gather, interpret, and analyze ideas; and communicate findings and decisions
Math: 
• Develop, demonstrate, and apply mathematical understanding through play, inquiry, and problem solving
​Étape 1:
​Regardez l'épisode de l'ONIVA, découvrez où est Oli et répondez aux questions de compréhension.

 
L’émission de ONIVA:    _____________________________
Où est Oli?               
Ville:                          _____________________________
Province:                  _____________________________   
Population:              _____________________________
Francophones:        _____________________________    
L’école vedette:       _____________________________
Step 1: 
​
Watch episode of ONIVA, find out where Oli is and answer
comprehension questions. 
 
Episode from  ONIVA:              _______________________________
Where is Oli?             
 
City/town:                _____________________________
 Province:                  _____________________________   
Population:              _____________________________
Francophones:        _____________________________    
School:                    _____________________________
guide-pedagogique-oniva-2017_sans-reponses-p1.pdf
File Size: 10267 kb
File Type: pdf
Download File

guide-pedagogique-oniva-2017_avec-reponses-p2.pdf
File Size: 10169 kb
File Type: pdf
Download File

Picture
Picture
Étape 2: 
​
Décidez quelle voiture électrique vous allez conduire pour visiter Oli.
 
Maintenant que vous avez ...
• regardé un épisode d'ONIVA
•  répondu aux questions de compréhension
•  et découvert où Oli est
 
... vous allez lui rendre visite et lui donner un “high-five”. Oli est intéressé à créer un épisode sur "les voitures électriques" et vous l'informerez de ce que vous avez appris sur ces voitures.
 
Sélectionnez la voiture électrique de votre choix:

​Step 2: 
​
Decide what Electric car you will be driving in order to visit Oli.
 
Now that you have …
• watched an episode of ONIVA
• answered the comprehension questions
• and found out where Oli is
 
… you are going to visit him and give him a high-five. Oli is interested in created an episode on “Electric Cars” and you will be informing him about what you learnt on electric cars. 
 
Select the electric car of your choice:
Picture
ATTENTION: si vous voyagez en Colombie-Britannique, Alberta, Saskatchewan ou au Manitoba, vous devez sélectionner une voiture électrique dont l’autonomie électrique ne dépasse pas celle indiquée ci-dessous:
CB: autonomie électrique max. de 150 km
Alberta: autonomie électrique max. de 250 km
 Saskatchewan: autonomie électrique max. de 350 km
 Manitoba: autonomie électrique max. de 450 km



​La voiture électrique de votre choix: 
________________________________
 

• Autonomie électrique: ___________ km
• Prix de base: $__________________
• Moy. coût par 100km: $___________
•Capacité de la batterie (kWh): _____________
• Accélération (0-100km/h): __________ s
• Temps nécessaire pour charger(Niveau 2):  _______ 

Cliquez ICI pour voir les limites d’autonomie électrique en km pour chaque véhicule électrique:


Note: if you are travelling in BC or to Alberta, SaskatchewanorManitoba, you must select an electric car with no more than the range given below: 
 
BC: max range of 150 km
Alberta: max range of 250 km 
Saskatchewan: max range of 350km 
Manitoba: max range of 450km 



The electric car of your choice:____________________________________
​
 
• Average Range on Electric: _______ km
• Starting price: $_______________
• Avg. Cost Per 100km: $_________
• Battery capacity (kWh): _____________
• Acceleration (0-100km/h): ________ s
• Time to Charge (level 2): __________hrs


Click HERE  to see range limitations on each vehicle:



Picture
Click HERE to find out the  kWh for each electric car.

Note: the range that you experience will vary based on your particular use. Your vehicle range is also dependent on other conditions, such as vehicle configuration, battery age and condition, driving style and operating, environmental and climate conditions. See how some of these particular conditions may affect your range in our simulation model. Visit: https://www.tesla.com/en_CA/models and scroll down to "range per charge" to see how temperature and speed effect km range. 

Budget plan:

Picture
Picture
​BUDGET:
Vous aurez un budget selon l'endroit où vous allez voyager au Canada. Si vous voyagez en Colombie-Britannique, vous aurez un budget plus petit. Si vous voyagez dans une autre province, vous aurez un budget plus grand. 
 
Le plan budgétaire: 
Colombie-Britannique : 200$
Alberta: 400$
Saskatchewan:600$
Manitoba: 800$
Ontario: 1000$
Québec: 1200$
Nouveau Brunswick et les autres provinces maritimes: 1500 $
 
Vous devez prendre un petit déjeuner, un déjeuner et un dîner. Minimum par jour pour la nourriture est: 30$
 
Puisque vous pouvez voyager plusieurs jours, vous devrez dormir quelque part:
120 $ pour l'hôtel
20 $ pour le camping
Gratuit si vous restez chez un ami(e) ou chez ta famille 
 
Les frais du traversier:
Tarif par passager: 18.50 $
Horseshoe Bay à Nanaimo avec véhicule: 57,50 $
http://www.bcferries.com/files/fares/pdf_format/BCF_Fares.pdf

  BUDGET:
You will have a budget depending on where you are travelling in Canada. If you are traveling in BC you will have a smaller budget. If you are travelling to a further province you will have a bigger budget. 
 
Budget Plan:  
BC: $200
Alberta: $400
Saskatchewan:$600
Manitoba: $800
Ontario: $1000
Quebec: $1200
New Brunswick and other Maritime provinces: $1500
 
You need to eat breakfast, lunch and dinner. Minimum for food a day is $30
 
Since you might be travelling for multiple days you will have to sleep somewhere:
$120 for hotel
$20 camping 
Free friend or family (friends and family need to be real)
 
Ferry costs: 
Passager cost: 18.50$
Horseshoe Bay to Nanaimo with vehicle: $57.50
http://www.bcferries.com/files/fares/pdf_format/BCF_Fares.pdf
Picture
 Étape 3: 
​
Choisissez votre itinéraire
(Où allez-vous charger votre voiture électrique?)
 
• Visitez chargehub.com et cliquez sur Trip Planner
Vous allez commencer votre voyage du “Whistler Conference Centre” ou du “Fairmount”qui a une station de chargement de niveau 3.
 
• Trouvez la distance (km) et la durée (heures) de Whistler à votre nouvel destination.
 
Lieu de départ: ______________________________    
Destination finale: ______________________________
 
Total: __________________km et ___________________ heures
 
Comment calculer le coût de recharge pour votre voiture électrique:
• Trouvez le coût moyen par 100 km: _______ $ et le nombre total de kilomètres: _______________km
• Divisez le nombre total de kilomètres par 100 km et multipliez ensuite par votre coût moyen (par 100 km).
 
Par exemple:                                    Vos calculations: 
1600 km ¸100 km = 16                        _____________ km ¸100 km = ________
16 x $2.84 = $45.44                             _________ x $ ________ = $_________

Le coût total pour                          
recharger: 45.44$                Le coût total pour recharger : ________$

Où devrez-vous arrêter pour recharger votre voiture?:
(6 à 10 heures de conduite par jour)


1) Endroit: ________________ Distance du début jusqu'à ici_________ km 
 Détails (nourriture, logement et/ou attractions):
____________________________________________________________________________
 
2) Endroit: __________________ Distance de 1) jusqu'à ici_____________ km 
Détails (nourriture, logement et/ou attractions):
_____________________________________________________________________________
 
3) Endroit: __________________ Distance du 2) jusqu'à ici_____________ km 
Détails (nourriture, logement et/ou attractions):
_____________________________________________________________________________

Coût total de votre voyage: _______________________ 
Step 3: 
​
Decide your itinerary
(Where will you be charging your electric car?)  
 
• Go to chargehub.com and click on Trip Planner
  • You will start your trip from the Whistler Conference Center or Fairmount (only Tesla) which has a level 3 charging station. 
 
• Find out the distance and time from Whistler to your new location.
 
Start location:___________________________   
End location: ___________________________
 
​
Total ______________km and _______________ hours
 
How to calculate the cost for charging your electric car: 
• Find the average cost per 100 km: $_______ and your total kilometers: _____________km 
• Divide your total kms by 100 km and then multiply by your average cost (per 100 km). 
 
For example:                                                       Your calculations: 
1600 km ¸100 km = 16                        _____________ km ¸100 km = ________

16 x $2.84 = $45.44                             _________ x $ ________ = $_________

Total cost for
charging: $45.44                           Total cost for charging: $___________


Where you will you need to stop to charge your car:
(6 to 10 hours of driving a day) 
 
1) Location: _______________ Distance from start to here____________ km
Details (Food, accommodation and/or attractions):
_____________________________________________________________________________
 
2) Location: __________________ Distance from 1) to here_____________ km
Details (Food, accommodation and/or attractions):
_____________________________________________________________________________
 
3)Location: __________________ Distance from 2) to here_____________ km
Details (Food, accommodation and/or attractions):

______________________________________________________________________________

Total cost of your trip: _________________________ (show all your calculations)

Student reflections:

Pros and Cons of EVs: 

Student reflections on building their own EV and SOlar powered cars:

Self-Reflections Questions: When you complete this project, reflect on the process by answering the statements below:
​

Ce que j'ai fait: (expliquez ce que vous ou votre groupe avez fait pour terminer votre projet)
Ce que j'ai apprécié: (parler de ce que vous avez aimé le plus du projet)
Ce que j'ai trouvé difficile: (parler de toute partie du projet que vous avez eu du mal à faire)
Qu'est-ce qui a vraiment fonctionné: (expliquer une partie que vous pensiez a bien fonctionné)
Comment avez-vous collaboré: (expliquez comment vous avez aidé les autres ou pensez-vous que vous m'avez peut-être pas respecter  les autres)
La prochaine fois: (expliquez ce que vous feriez différemment la prochaine fois)
Que faire ensuite: (Expliquez comment vous utiliserez ce que vous avez appris pour l'avenir?



What I did: (explain what you or your group did to finish your project)
What I enjoyed: (talk about what you liked most about the project)
What I found difficult: (talk about any part of the project you found hard to do)
What really worked: (explain any part that you thought worked well)
How did you collaborate: (explain how you helped others or do you feel you may have hindered others)

Next time: (explain what you would do differently next time)
What next: (explain how you will use what you’ve learned in the future?
​

Vidéos - Les voitures électriques

USEFUL WEBSITES: 
​

• Auto électrique : Toutes les voitures électriques en vente au Québec
• L'autonomie des voitures électriques


Proudly powered by Weebly