Les aventures de Z le chien
  • Accueil
  • Reminders 2018-2019
  • Ce qu'on fait
  • les sujets
    • Francais >
      • Vocabulaire 2018-2019
      • Cercle du matin
      • Lecture à la maison
      • ONIVA: Radio-Canada
      • Chansons
      • La grammaire
      • Les verbes
      • Activités pour faire parler
      • Les projets >
        • Projet: Octonauts
        • Mon repas préféré
        • Les animaux en danger - Projet
        • Là ou je dors
        • Je me présente
    • Club mystère >
      • Intro - Club Mystère
      • Club mystère - Activités
      • Club Mystère - L'alphabet
      • Club mystère - Ma communauté
      • Club mystère Anniversaire et téléphone
      • Club Mystère - La famille
      • Club mystère - Les traits physiques
    • Mathematiques >
      • BIG IDEAS MATH
      • French numbers
      • Math routines >
        • Dot image
        • Number talks - Math
        • 10 Frame - Math
        • Math Dice Games
      • Math Pre-quizzes
      • MATH games
      • MATH VIDEOS
      • Algebra
      • Math projects >
        • Fibonacci project
        • Tiny house project
        • Triangle logo design
    • Sciences Humaines >
      • Pechakucha
      • Electoral Reform français
      • Canadian government
      • Les Premières Nations >
        • Personne célèbres des premières nations
        • Les pensionnats
    • Sciences Naturelles >
      • Expériences Scientifiques >
        • Why is water sticky?
        • Lait Magique
        • Gummy bear experiment
      • Les être vivants et non-vivants
      • Voitures électriques
      • L'espace - Space project
      • Sciences - L'heure de génie >
        • Simple Machines
        • Tickling - Brain and nervous system
        • Allergies
        • Brain - concussions
        • Newton's Three Laws
        • Rock Cycle
        • Artificial intelligence
        • Extreme Environments
        • Other topics
        • Mixtures and solutions
    • Les beaux arts >
      • Georgia O'Keefe
      • Halloween folk sculptures
      • Fibonacci Art
    • Applied design >
      • Paper Bridge Design
      • La structure la plus haute
      • 3D Printing >
        • Student Design Solutions
        • Problem Bank - 3D printing
    • PE games and activities
    • Mindfulness
    • Walking Field trip ideas
  • Site web utile
  • Continuums
  • Extended absence
  • Contact
  • Genius hour
    • Genius hour
    • Blog
    • Students' projects
  • Pour les profs
    • La rentré
    • Grille d'evaluation
    • Les actualités
    • L'écriture >
      • Calendrier d'écriture
      • Cercles littéraires
    • French expressions FSL
    • Les fêtes
    • Travail de blog
  • WSS 8e
    • Outdoor education >
      • Les noeuds
      • Les 10 essentiels
    • Les sciences 8 >
      • Course outline
      • Cette semaine en sciences
      • Sites utiles / Useful Websites :
      • Mes notes
      • L'optique
    • Ebenisterie >
      • Course outline
      • Quoi de neuf ?
      • Mes notes
    • FRALL 8 >
      • Course Outline
      • Travail de blog
      • Dictée et les actualités
      • Les bas du pensionnat
      • Devoirs
      • Le Français parlé en classe
      • Le code de correction
    • Nourriture et nos passions 8 >
      • Course outline
      • Mes notes
      • sites WEB intéressants
      • Vocabulaire
      • Les recettes
      • Évaluation
      • Projet - Faire une recette
      • Projet de passion >
        • Projet de passion - BLOG
        • Grille d'évaluation - Projet passion
  • Ce qu'on fait 2015-2016
  • FRENCH 8
    • Dictee
    • Course Outline
    • Classroom themes
    • French Expressions & Vocabulary
    • Dictée
    • Quoi de neuf?
    • Devoirs
    • Games to practice French
    • Cartes de Ziggy
  • Club mystère - Activités

L'heure de génie

Sciences - l'heure de génie

 Big idea/La grande question: Demonstrate a sustained curiosity about a scientific topic or problem of personal interest
The question of inquiry/La question d’enquête: comes from the  science 5 or 6 curriculum (see below)
Click HERE for the CRITICAL THINKING RUBRIC
Click HERE for the SCIENTIFIC PROCESS RUBRIC 
ONGOING ASSESSMENT:
• Record on Seesaw regularly – the process (beginning, middle and end): What is the project about? What have you learned so far? What is hard? How will you overcome the difficultly?
• Daily reflections individually and with peers: What did you do today?  What was hard? Do you need any help and supplies? What will you start with next time? OPTIONS: Tell the teacher, record on seesaw, talk to a partner.
• Periodic self-assessment of critical thinking using rubric –teacher feedback
• Periodic self-assessment of scientific process using rubric –teacher feedback
​
SUMMATIVE ASSESSMENT: 
Students will make a movie trailer or explain on Seesaw AND explain to their parents:    what is this project about, what you learned, what was hard, and how you overcame your challenges.
• students will use the Critical-Thinking rubric to self-evaluate
• students will use Science Process rubric to self -evaluate
• teachers will use these same rubrics to evaluate student learning and critical thinking abilities
CRITERIA:
All projects will be presented as follows:
  • a 3-panel display board that includes topic, question, name, information and any data, graphs, discussion, diagrams
  • a model or experiment
  • the option to add some sort of video further explaining your learning
  • an explanation of a real-world problem related to your topic and your suggestions for solutions 

Step 1: Student select topics and questions

Student's tentative topics and inquiry questions: 
Picture
Picture

​​
​Click here for other POSSIBLE TOPICS and QUESTIONS 

​

 Les sujets en sciences naturelles/Possible topics in Science
  • Les structures et les fonctions de base des systèmes du corps/basic structures and functions of body systems :
    • système digestif/ digestive
    • système circulatoire/ circulatory
    • système musculosquelettique/ musculo-skeletal
    • système respiratoire/ respiratory
    • système urinaire/ excretory
    • système reproducteur/ reproductive
—  système hormonal
  • système nerveux/ nervous 
  • Les solutions et la solubilité/solutions and solubility
  • Les mélanges hétérogènes/ heterogeneous mixtures
    • séparés en utilisant une différence dans les propriétés des constituants du mélange/ separated using a difference in component properties
    • connaissances des peuples autochtones de la région sur les méthodes de séparation et d'extraction/ local First Peoples knowledge of separation and extraction methods
  • Les propriétés des machines simples et les effets des forces/ properties of simple machines and their force effects
  • Les machines/machines:
    • fabriquées/ constructed
    • naturelles/ found in nature
  • La puissance est le taux de transfert de l'énergie/ power – the rate at which energy is transferred
  • Le cycle des roches/ the rock cycle
  • Les types de matériaux du sol de la région/ local types of earth materials
  • Les concepts d'interdépendance dans l'environnement des peuples autochtones/ First Peoples concepts of interconnectedness in the environment
  • La nature des pratiques durables pour les ressources de la Colombie-Britannique/ the nature of sustainable practices around BC’s resources
  • Les connaissances des peuples autochtones en matière de pratiques durables/ First Peoples knowledge of sustainable practices
  • Les trois lois du mouvement de Newton/ Newton’s three laws of motion
  • Les effets des forces équilibrées et non équilibrées dans les activités physiques quotidiennes / effects of balanced and unbalanced forces in daily physical activities
  • La force de gravité/ force of gravity
  • L’échelle, la structure et l’âge de l’Univers/ the overall scale, structure, and age of the universe
  • La position, le mouvement et les composants de notre système solaire dans notre galaxie/ the position, motion, and components of our solar system in our galaxy​
Les Questions possibles/ Possible questions :
Les organismes multicellulaires possèdent des systèmes d’organes qui leur permettent de survivre, de se reproduire et d’interagir dans leur environnement. Multi-cellular organisms have organ systems that allow them to survive, reproduce and interact with their environment.
  • Comment les systèmes d'organes interagissent-ils entre eux? How do these organ systems interact between themselves?
  • Comment les systèmes d'organes interagissent-ils avec l’environnement pour satisfaire les besoins fondamentaux? How do these organ systems interact with the environment to satifsy their basic needs?
·    En quoi les systèmes internes sont-ils essentiels à la survie? How are internal systems essential for survival?
·    De quoi les systèmes de ton corps ont-ils besoin pour assurer ta survie? What does our body need in order to survive?
 
Les solutions sont homogènes. Solutions are homogeneous
  • En quoi les solutions sont-elles homogènes? How are they homogeneous?
  • Quelles sont leurs utilisations? What are some real-world uses?
Les matériaux de tous les jours sont souvent des mélanges. Everyday materials are often mixtures.
·    Qu'est-ce qu'un mélange hétérogène? What is a heterogeneous mixture?
·    Comment les mélanges peuvent-ils être séparés? How can mixtures be separated?
 
Une machine est un appareil qui transfère la force et l’énergie. A machine is an object that transfers force and energy.
  • Comment les machines (naturelles et fabriquées) transfèrent-elles la force et l'énergie? How do machines do this?
  • Quelles machines naturelles peux-tu observer dans ta région? What natural machines can you observe in our region?
À mesure qu'ils progressent dans le cycle des roches, les matériaux du sol se transforment et peuvent être utilisés comme ressources naturelles. Throughout the rock cycle, material is transformed and can be used as a natural resource
  • Comment interagit-on avec l'eau, les roches, les minéraux, les sols et les plantes? How do water, rocks, minerals and sois interact with plants?
  • Pourquoi peut-on dire que la Terre est un système matériel fermé? Why do we say that earth is a closed system?
Comment pouvons-nous être des gardiens de notre environnement? How can we be guardians of our environment?
Les trois lois du mouvement de Newton décrivent la relation entre la force et le mouvement. Newton’s 3 laws describe the relationship between force and movement.
·    Quelle est la différence entre un mouvement provoqué par des forces équilibrées et un mouvement provoqué par des forces non équilibrées? What is the difference between balanced and unbalanced forces?
·    Observes-tu des forces équilibrées et des forces non équilibrées dans ton quotidien et dans tes activités? Which balanced and unbalanced forces can you observe in daily physical activities?
Notre système solaire fait partie de la Voie lactée, qui est une galaxie parmi des milliards d’autres dans l’Univers. Our solar system is part of the Milky Way galaxy and billions of other galaxies in the universe.
·    Quelles sont les relations entre la Terre et le reste de l’Univers? What are the relationships between the Earth and the rest of the Universe?
·    Qu'est-ce qu'un environnement extrême? What is an extreme environment?
  •  Quels environnements extrêmes y a-t-il sur la Terre ou dans notre galaxie? What extreme environments are found on earth or in our galaxy?

STEP 2 - find important vocabulary related to your topic and translate in French   

Step 3 - Gather information (facts), analyze it and write it in your own words (communicating findings) 

Picture
Picture

STEP 4 :  PREDICTIONS, PLANNING, EVALUATING and citing sources 

Picture
Picture
Picture
Picture

Step 5: What should your presentation look like ?
here are some examples: 

Picture
Picture
You will need to include the following: 
(Green needs to be written in French and English) 
1) Titre /Title
2) La question / Question
3) Mes prédictions / My predictions

4) La discussion / Discussion (data, explanations, results, observations etc) 
5) Connexion avec le monde / Real-world connections (problems or examples)
6) La conclusion / Conclusion
7) Les sources / Sources 

​
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
TIMELINE for this project: 
Work on 3 panel board:
• Tuesday, February 22, Thursday, Match 27, Tuesday, March 1, Thursday, March 6 
Practice for presentations
• Thursday, March 8
Presentations of learning: 
• Tuesday, March `13  from 1:35 to 2:25 pm 


Proudly powered by Weebly